. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .







Fig Pizza | Recipe




Afgelopen weekend kocht ik mooie verse vijgen op de markt... en maakte heerlijke pizza's.

▪ ▪ ▪ ▪ ▪
Ingrediënten

Pizza deeg:
• 125gr patentbloem
• 75ml handwarm water
• 1/2 theelepel gedroogde gist
• snufje zeezout

Ricotta Pizzasaus:
• 100gr ricotta
• 1el sojamelk
• peper
• zout

Topping:
• verse vijgen
• rode uien
• kruiden naar keuze
• olijfolie

Bereiding:
Mix de bloem, gist, zout en water en kneed tot een soepel elastisch deeg. Leg het deeg in een kom, afgedekt met vochtige schone theedoek en laat ca. 45 min. rijzen. Meng vervolgens de ricotta, sojamelk, peper en zout tot een gladde saus. Snijd de vijgen in plakjes en de uitjes in ringen... en verwarm de oven voor op 225 °C.

Verdeel het deeg in 2 stukken en kneed nogmaals goed door. Op met bloem bestoven werkvlak uitrollen tot lappen van ca. 20cm doorsnede (bij voorkeur de rand iets dikker laten). Ricotta saus erover verdelen, maar rand vrijhouden. Beleggen met vijgen en uien. Bestrooien met zout, peper en kruiden en besprenkelen met olijfolie (mijn favoriet). Pizza's in midden van oven in 15 min. knapperig en gaar bakken. Bon appétit!
▪ ▪ ▪ ▪ ▪

---

Last weekend I bought beautiful fresh figs at the market... and made delicious pizzas.

▪ ▪ ▪ ▪ ▪
Ingredients

Pizza dough:
• 125g patent flour
• 75ml lukewarm water
• 1/2 tsp baking powder
• pinch of sea salt

Ricotta Pizza Sauce:
• 100g ricotta cheese
• 1 tbsp soy milk
• pepper
• salt

Toppings:
• fresh figs
• red unions
• herbs of choice
• olive oil

Preparation:
Mix flour, yeast, salt and water, and knead until the dough is smooth and elastic. Put the ball of dough in a bowl covered with a moist dish towel and let rise for about 45 min. Then mix the ricotta, soy milk, pepper and salt into a smooth sauce. Cut the figs into slices and the onions into rings... and preheat the oven to 225 °C.

Divide the dough in two and knead well once again. Roll out the dough onto a flour covered surface to form a 20cm pizza crust (leave the edges a little thicker). Spread the ricotta sauce on top of it, except for the edges. Top with figs and onions, and some salt, pepper and herbs. Then sprinkle with olive oil (my favorite). Bake the pizzas in the middle of the oven for 15 min. until they are crunchy. Bon appétit!
▪ ▪ ▪ ▪ ▪

24 comments:

  1. Wauw, dit ziet er echt heel mooi en lekker uit! Prachtige foto's ;). Dit ga ik eens uit proberen!

    ReplyDelete
  2. Oh, I'd never thought of using figs in a pizza! Definitely have to try it :)

    ReplyDelete
  3. Wow dat ziet er echt wel lekker uit!!!

    ReplyDelete
  4. Wat een foto's!! Geweldig. En de pizza lijkt me héérlijk!
    X Marieke

    ReplyDelete
  5. Mm, ziet er heerlijk uit! Die ga ik snel eens proberen.

    ReplyDelete
  6. Oooh, wat een mooie foto's, ziet er heerlijk uit!

    ReplyDelete
  7. Instant honger! Ik heb toevallig eergisteren voor het eerst in mijn leven vijgen gegeten. Ik dacht altijd dat ik het heel vies zou vinden (een keer gedroogde vijgen gegeten, was geen succes) maar ik vond het jummie. Ik sla je recept meteen op, het klinkt heel goed! En je hebt er onwijs mooie foto's van gemaakt, wauw.

    ReplyDelete
  8. Nog nooit gegeten maar het ziet er echt hééééérlijk uit! :D

    ReplyDelete
  9. Wow zo'n lekkere foto's, jummmmie :) x

    ReplyDelete
  10. Oh, WOW. they look almost too pretty to eat.
    But I said almost... because they look delicious too! YUM!

    ReplyDelete
  11. Prachtige foto's! Ik vind vijgen dus niet zo lekker (zowel vers als gedroogd), maar ze zijn ZO fotogeniek dat ze echt perfect zijn om over te bloggen haha.

    ReplyDelete
  12. Ziet er erg lekker uit! Moet ik ook maar eens proberen...

    ReplyDelete
  13. Lekker!

    Keep on bloggin',
    Summer

    ReplyDelete
  14. Wat een PRACHTIGE foto's!! En die pizza, mmmm heerlijk! Fijne zondag!

    ReplyDelete
  15. Prachtig! En heerlijk! x

    ReplyDelete
  16. Ziet er heerlijk uit.

    ReplyDelete
  17. Mijn handen jeuken steeds om vijgen mee te nemen, ze zijn zo mooi om te zien. Ik geloof dat ik nu ook een goede reden heb om ze daadwerkelijk mee te nemen :-)

    ReplyDelete
  18. Mmm ziet er lekker uit. Ga ik zeker eens zelf proberen :)

    ReplyDelete
  19. Jeetje, ik krijg er meteen zin in! Vijgen zijn zo lekker, maar op een pizza kende ik nog niet. Ik betwijfel ook of ik het er zo uit kan laten zien als jij, maar wow wat lijkt me dit lekker!

    ReplyDelete
  20. Dat ziet er niet alleen lekker uit, maar ook nog eens mooi :) Laatst at ik ook pizza met vijgen, vond het heerlijk, best verrassend ook.

    ReplyDelete
  21. Ik lust geen vijgen dus niet zo mijn favoriete pizza :) maar wel mooi!

    ReplyDelete
  22. Zooo, dat ziet er goed uit. Ik sla 'm op, lijkt me erg lekker!

    ReplyDelete
  23. Oh wat een heerlijke blog heb je! Ga je binnenkort weer nieuwe blogjes plaatsen? :) Ik volg je!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Mandy, wat leuk dat je me volgt en bedankt voor het lieve compliment! Er komt zeer binnenkort weer een blogpost aan... :)

      Delete